مدیر ومربیان بهورزی شاغل بهورزی تالش

 

 ردیف

نام ونام خانوادگی

عنوان شغل

مدرک تحصیلی

1

فاطمه اسکندری

مدیر مرکز آموزش بهورزی

کارشناسی ارشد مدیریت جامعه نگر

 

2

پروین ابراهیمی

مربی پرستاری

کارشناسی ارشد پرستاری جامعه نگر

 

3

لیلا حافظی

مربی بهداشت خانواده

کارشناسی ارشد جامعه نگر مامایی

 

4

منیژه وطن دوست

مربی بیماریها

کارشناس بهداشت عمومی

 

 

ساختار آموزشی - اداری

مرکز آموزش بهورزی و بازآموزی کارکنان نظام سلامت در راستای تحقق اهداف نظام سلامت در کشور و با هدف بهره مند کردن خانه های بهداشت از بهورزان دارای مهارت های کافی و اجرای برنامه های بازآموزی کارکنان نظام سلامت تاسیس گردیده اند.  این هدف از طریق آموزش و تربیت بهورزان قبل از استخدام، تدوین و اجرای برنامه های باز آموزی آنان و سایر کارکنان نظام سلامت تحقق می یابد .

 مرکزآموزش بهورزی واحدی ستادی، با فضای فیزیکی مستقل است که زیر نظر مستقیم مدیر شبکه بهداشت و درمان  شهرستان فعالیت می نماید.

وظایف مرکز آموزش بهورزی       

   الف -پذیرش بهورز

ازطریق همکاری با کمیته ی پذیرش معاونت بهداشتی و کمیته آزمون دانشگاه و با تشکیل کمیته پذیرش بهورز شهرستان با حضور: مدیر شبکه  بهداشت شهرستان، مدیر مرکز آموزش بهورزی شهرستان، معاون بهداشتی ،کارشناس مسئول گسترش مرکز بهداشت شهرستان، مسئول حراست و مسئول کارگزینی مرکز بهداشت شهرستان به منظور:

1 - تعیین روستاهای دارای اولویت از نظر جذب و پذیرش بهورز

2 - بررسی پستهای بلاتصدی بهورزی و پیش بینی خروجی های بهورزی در 2 سال آتی با احتساب 30 سال خدمت

3- اعلام نیاز وتعیین اولویت ها به حوزه معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان و درخواست مجوز جذب بهورز

4- اطلاع رسانی در خصوص  پذیرش بهورز بومی در روستاهای مورد نظر و توجیه برنامه در روستاهای اصلی و قمر خا نه های بهداشت و جلب همکاری مردم رئیس و اعضای شورای اسلامی معتمدان محلی، خانواده ها و غیره از طریق مراجعه مستقیم مدیر، مربیان و کارشناسان واحد گسترش مرکز بهداشت شهرستان و نشر آگهی در مساجد، خانه بهداشت مرکز بهداشتی درمانی، اماکن عمومی و غیره برابر دستور العمل های صادره از سوی کمیته پذیرش معاونت بهداشتی پس از اخذ مجوز و مشخص شدن روستاهای الویت دار

5- جمع آوری و بررسی مدارک مورد نیاز داوطلبان، تائید بومی بودن و  سکونت در محل داوطلبان، تنظیم پرونده و ارسال اسامی واجدین شرایط به کمیته پذیرش معاونت بهداشتی  دانشگاه

توضیح : در هر دانشگاه و با توجه به مصوبات کمیته آزمون بر حسب شرایط و امکانات دسترسی داوطلبان به اینترنت در خصوص نحوه  ثبت نام و ارسال مدارک به صورت الکترونیک و یا دستی تصمیم گیری و مراتب به کمیته پذیرش شهرستان ابلاغ خواهد شد 

 

6- همکاری و هماهنگی در برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه با توجه به اعلام کمیته پذیرش معاونت بهداشتی و کمیته آزمون دانشگاه

7- پی گیری دریافت اسامی پذیرفته شدگان برای ثبت نام و تکمیل پرونده در مرکز آموزش بهورزی

 8- فراهم نمودن تسهیلات لازم برای سنجش سلامت فراگیران/کارآموزان بهورزی  در زمان ثبت نام و قبل از شروع دوره آموزشی

 

 

 

ب- آموزش وتربیت فراگیران */ کارآموزان بهورزی**

 

1- اجرای برنامه های آموزش نظری عملی و کار آموزی و ترتیب حضور فعال و مستمر مربیان در کلیه مراحل آموزشی

2- پی گیری امور رفاهی فراگیران /کارآموزان بهورزی

3- برنامه ریزی آموزشی  و طراحی دوره های آموزشی دوساله   و صدور کارنامه تحصیلی

4- تهیه و تدوین طرح درس روزانه و کلی، چک لیست های آموزشی و مهارتی بر اساس آخرین دستورعمل ها

5-برگزاری آزمون های پایان هرترم و مشارکت در آزمون نهایی و صدور گواهی نهایی

6-ارزشیابی مستمر و پایانی

7- نظارت مستمر بر فعالیت پرسنل خانه های بهداشت آموزشی و دانش آموزی و پایگاه های خدمات جامع سلامت

8- تامین محیط سالم اجتماعی برای فراگیران / کارآموزان در حال تحصیل و نظارت بر رفتار و انظباط آنان

9- بر پایی اردوهای علمی فرهنگی تفریحی فراگیران/ کارآموزان بهورزی در معیت مربیان

10- اجرای آموزش عملی و کارآموزی کمک های اولیه و.... در بیمارستان

11- ثبت نام از بهورزان شاغل متقاضی ادامه تحصیل در رشته کاردانی بهورزی

12 آموزش غیر حضوری دانشجویان بهورزی شاغل در خانه ها و ارائه مدرک تحصیلی کاردانی بعد از دوسال

 

تذکر1: *فراگیران بهورزی با مدرک تحصیلی دیپلم پس از قبولی در آزمون استخدامی برای طی دوره دو ساله  آموزش بهورزی پذیرفته می شوند.

تذکر2**کارآموزان بهورزی با مدرک تحصیلی فوق دیپلم و لیسانس  پس از قبولی در آزمون استخدامی برای طی دوره تطبیقی شش ماهه مهارت بهورزی پذیرفته می شوند

 

ج - آموزش و بازآموزی کارکنان نظام سلامت

1- حضور فعال در جلسات آموزشی و بازآموزی دوره های آموزشی در مرکز بهداشت شهرستان و استان

2-  

3- بر نامه ریزی جهت آموزش حضوری و غیر حضوری مراقبین سلامت خانواده بر اساس آخرین دستور العمل های برنامه و صدور گواهی های لازم بر اساس فرمت های ابلاغی

4-  برنامه ریزی جهت ارتقاء مستمر مهارت های آموزشی بهورزان با استفاده از نظرات اصلاحی و تجزیه وتحلیل نتایج کارگاه های آموزشی برگزار شده

5- برنامه ریزی و آموزش بدو خدمت کارکنان نظام سلامت شامل اجرای برنامه ریزی آموزشی- تعیین سرفصل و ساعت مورد نیاز- تهیه پکیج آموزشی و صدور گواهی با مشارکت واحدهای کارشناسی مربوطه

6- مشارکت در برنامه ریزی و بازآموزی سایرکارکنان نظام سلامت در قالب کمیته آموزش*

7 طراحی، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزش غیر حضوری ( از راه دور ) بهورزان و مراقبان سلامت و سایر کارکنان به ویژه در قالب آزمون های فصلنامه بهورز و مراقبان سلامت

8-  ارتقاء مهارت های آموزشی مربیان وسایرکارکنان

9- شرکت درجلسات ادغام برنامه های جدید و همکاری و مشارکت در اجرای برنامه ها و انتقال آموزش ها به سایر رده ها

10- هماهنگی جهت تشکیل کمیته آموزش* شهرستان ( متشکل از رئیس مرکز بهداشت شهرستان , مدیر مرکز آموزش بهورزی، کارشناسان  ستادی بر حسب مورد،رابط آموزش و بازآموزی)

11- مشارکت در برگزاری دوره های کارورزی، کارآموزی دانشجویان علوم پزشکی

تذکر1*: شرح وظایف کمیته مزبور به پیوست شماره 1آمده است و رئیس کمیته آموزشرئیس مرکزبهداشت شهرستان و دبیر کمیته مدیر مرکز آموزش بهورزی می باشد .

 

د- سایر وظایف

1-برگزاری مراسم بزرگداشت روز بهورز با همکاری سایر واحد های ستادی

2- انتخاب بهورز و مربی نمونه براساس چک لیست (پیوست شماره 2)

3- تشکیل شورای بهورزی براساس آیین نامه ی مربوطه( پیوست شماره 3)

4- مشارکت در پایش های گروهی مرکز بهداشت شهرستان از خانه های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت روستایی، پایگاه های خدمات جامع سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری

5- اعلام زمان راه اندازی خانه بهداشت دانشجویی و برآورد تجهیزات لازم و اعلام مراتب به مرکز بهداشت شهرستان و همکاری در تجهیز و راه اندازی خانه های بهداشت دانش آموزی

6- تمهید مقدمات دریافت  فوق دیپلم بهورزی برای  بهورزان متقاضی  و واجد شرایط

7- ارائه نظر کارشناسی درخصوص امور  اداری مرتبط با بهورزان شاغل ( درخواست نقل و انتقال ادامه تحصیل و تغییر عنوان ) درصورت درخواست بر اساس ضوابط و مقررات جاری

8- مشارکت در برنامه های پژوهش در عرصه های بهداشتی درمانی

9- مشارکت در کمیته نقل و انتقالات شهرستان

 

شرایط تاسیس و ادامه فعالیت مرکز آموزش بهورزی

تاسیس و راه اندازی مرکز آموزش بهورزی بر اساس طرح گسترش شبکه های بهداشتی درمانی و با مجوز کتبی از معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواهد بود .

 

تبصره 1 : با توجه به لزوم استقرار مراکز آموزش بهورزی بر اساس طرح های گسترش در شهرستان ها و وظایف پیش بینی شده برای مراکز مذکور و لزوم اجرای برنامه های آموزش مراقبان سلامت، بازآموزی کارکنان نظام سلامت و آموزش بدو خدمت نیروها، مراکز آموزش بهورزی در نبود فراگیران /کارآموزان بهورزی نیز باید فعالیت های آموزشی و بازآموزی خود را کماکان ادامه دهند.

تبصره 2 : مرکز آموزش بهورزی حداکثر دو دوره در سال می تواند پذیرش داشته باشد . ظرفیت هر دوره نباید بیشتر از 20 نفر و کمتر از 5 نفر باشد.(باتوجه به شرایط جغرافیایی دانشگاه)

تبصره3: درمورد کارآموزان بهورزی  با مدرک فوق دیپلم حداکثر و حداقل ظرفیت دوره مطرح نیست.

 

 

بودجه واعتبارات مرکزآموزش بهورزی

مسئولیت راه اندازی، تامین اعتبار وتجهیز و بهبود استاندارد مراکز آموزش بهورزی بر عهده معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است

تبصره 1 : هزینه های جاری و نگهداری مراکز آموزش بهورزی از محل اعتبارات جاری دانشگاه تامین می شود که همه ساله باید در بودجه بندی پبش بینی، تخصیص و به شهرستان ها ابلاغ گردد.

تبصره 2 : هزینه تربیت بهورز نیز همزمان با دریافت مجوز پذیرش بهورز باید در بودجه بندی پبش بینی شده و قبل از شروع دوره آموزشی به شهرستان ها تخصیص و ابلاغ گردد.

 

 

شرایط و محل استقرار مرکزآموزش بهورزی

مرکز آموزش بهورزی در مرکز هر شهرستان و حتی الامکان در جوار مرکز بهداشت شهرستان استقرار و دارای مشخصات زیر می باشد:

الف ) بخش اداری _ آموزشی

    • کلاس درس نظری 2 اتاق (به مساحت 36 تا 48 مترمربع)
    • کلاس درس عملی 1 اتاق(به مساحت 36 تا 48 مترمربع)
    • نمونه خانه بهداشت 2 اتاق (دقیقا بر اساس چیدمان خانه بهد اشت)
    • اتاق کار گروهی ( 2 اتاق)
    • اتاق مدیر و مربیان زن و مرد  )  3 اتاق)
    • اتاق کامپیوتر یا رایانه
    • اتاق امور دفتری و ماشین نویسی 1 اتاق
    • نمازخانه
    • آبدارخانه
    • کتابخانه
    • سرویس بهداشتی به تعداد مورد نیاز و بر اساس استانداردهای موجود
    • سالن اجتماعات

ب )  بخش رفاهی

    • اتاق ناظم/ناظمه 2)  یک اتاق برای ناظمه زن ویک اتاق برای ناظم مرد)
    • اتاق خواب فراگیران (3 تا 4 مترمربع برای هر فراگیر)
    • آشپز خانه
    • سالن غذاخوری
    • حمام و سرویس بهداشتی( به تعداد مورد نیازو بر اساس استانداردهای موجود)
    • انبار
    • نمازخانه
    • اتاق مطالعه

ج )  تجهیزات مرکز شامل :

 -    تجهیزات اداری

-    تجهیزات آموزش

-     تجهیزات رفاهی-  زیست*

    -خود رو**

                          *- لیست تجهیزات در پیوست  شماره 5 آمده است  .

                        **- هر مرکز باید حداقل دارای 2 خودرو به منظور انجام امور جاری و برنامه کار آموزی و آموزش عملی  فراگیران بهورزی و نظارت بر فعالیت تیم سلامت بصورت تمام وقت در اختیار داشته باشد و در زمان کار آموزی 1 برای رفت و آمد فراگیران بهورزی مرکز بهداشت شهرستان موظف است یک دستگاه مینی بوس در اختیار مرکز آموزش بهورزی قرار دهد .

 

عرصه های آموزش عملی کار آموزی

 

الف-خانه های بهداشت آموزشی

    لازم است هر مرکز آموزش بهورزی 2 تا 5 خانه بهداشت آموزشی برای کار آموزی1 فراگیران  و هم چنین آشنا نمودن کارکنان  بدو خدمت و کار آموزی دانشجویان در اختیار داشته باشد .

 تبصره 1 :  خانه بهداشت آموزشی که با هماهنگی مرکز بهداشت شهرستان انتخاب می شود باید دارای مشخصات زیر باشد :

1- حتی الامکان نزدیکترین فاصله را با شهر داشته باشد .

2- دارای بهورزان آگاه، مطلع و با تجربه بوده که در مرکز آموزش بهورزی به مدت یک هفته نکات لازم را در ارتباط با نحوه برخورد و تعامل با فراگیران بهورزی دانشجویان و سایر کارآموزان را فرا گرفته باشند. 
3- دارای تجهیزات و وسایل استاندارد باشد. (طبق پیوست شماره 5)

 4- جمعیت این خانه های بهداشت حتی الامکان  بین 500 تا  1000نفر و دارای حداقل یک روستای قمر باشند.

 5- تحت پوشش یک مرکز خدمات جامع سلامت فعال باشند.

 تبصره 2:  فراگیران بهورزی پس از آموزش نظری - عملی ترم یک و ترم دو  کار آموزی خود را به مدت 4 هفته و 4 روزکارآموزی 2بمدت 14 هفته زیر نظر مستقیم مربیان در خانه های بهداشت آموزشی و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی آموزشی طی می کنند.

تبصره 3:   برای انجام کارآموزی فراگیران بهورزی برحسب ضرورت و امکانات می توان از دو روش بیتوته در خانه بهداشت آموزشی و یا تردد بین خانه بهداشت و مرکز آموزش بهورزی استفاده نمود . درصورت اقامت فراگیران تجهیزات زیستی و مواد غذایی مورد نیاز باید از طریق مرکز بهداشت شهرستان تامین شود.

ب- خانه بهداشت آموزشی

 فراگیران بهورزی در کار آموزی دو  برای کار آموزی به خانه بهداشت آموزشی روستای محل پذیرش خود اعزام می شوند  که ممکن است قبلاٌ راه اندازی شده و دارای بهورز فارغ التحصیل باشد در غیر اینصورت لازم است قبل از شروع کار آموزی فراگیر، خانه بهداشت توسط مرکز بهداشت شهرستان تجهیز و راه اندازی گردد.

 

ج- مراکز سلامت خدمات جامع روستایی آموزشی

 برای آشنایی با وظایف مرکز خدمات جامع سلامت و روند کار در آنهابویژه نظام ارجاع و برنامه های پزشک خانواده، ضرورت دارد  زمان کارورزی یک  فراگیران بهورزی طبق برنامه در یک مرکز خدمات جامع سلامت کارآموزی نمایند. تجهیزات این مرکز باید حتی الامکان کامل و استاندارد و دارای پزشک خانواده فعال و نیروی انسانی با تجربه و آشنا با نظام شبکه های بهداشتی باشد .و می یایست سیستم ارجاع بین خانه های بهداشت تابعه و این مرکزبرقرار شده باشد.

د- مراکز سلامت خدمات جامع شهری آموزشی

 به منظور کارعملی در زمینه ایمن سازی و کمک های اولیه ( تزریقات، پانسمان، کنترل علایم حیاتی و غیره .... ) لازم است فراگیران به مدت حداقل یک هفته کارورزی یک ، کارعملی درس ایمنسازی و کمک های اولیه را در این مراکز و پایگاه های خدمات جامع سلامت وابسته طی نمایند. (کارآموزی تزریق واکسن ب.ث.ژ در بخش نوزادان بیمارستان انجام می شود)

ارائه ساعات عملی دروس کمک های اولیه، مراقبت اطفال، مراقبت دوران بارداری، ایمن سازی در این مراکز و با حضور مربیان صورت می گیرد. درصورتی که بار مراجعات برای ارائه خدمات کمک های اولیه در مراکز خدمات جامع سلامت کم باشد، می توان از بخش اورژانس بیمارستان نیز برای آموزش کمک های اولیه استفاده نمود.

 

و-کارگاه های بهداشت محیط و حرفه ای

 برای آموزش عملی بهداشت محیط و حرفه ای فرگیران بهورزی لازم است با هماهنگی  واحد بهداشت محیط و حرفه ای شهرستان و سایر واحدهای ارائه خدمت امکانات لازم برای آموزش در مراکز تهیه و توزیع مواد غذاییاماکن عمومی تاسیسات بهداشتی آب و فاضلاب و کارگاه های کار با حضور مربی بهداشت محیط فراهم گردد.  

ز- ستاد شبکه، مرکز بهداشت شهرستان و بیمارستان

 به منظور انجام کار عملی آشنایی با نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی لازم است فرگیران و کارآموزان بهورزی به اتفاق مربیان به بازدید از این فضاها بپردازند، وبا واحد های مختلف  و شرح وظایف  هر کدام از واحدها آشنا شوند.

ساختار نیروی انسانی

 

بخش اول   ضوابط انتخاب نیروهای آموزشی و اداری و شرح وظایف کارکنان

 

ماده 7: ضوابط انتخاب مد یر مرکز

مدیر مرکز آموزش بهورزی با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی اخلاقی و علمی از بین مربیان بهورزی با شرایط  ذیل انتخاب می شود :

الف : سابقه خدمت :

  1. -     دارا بودن حداقل 5 سال سابقه خدمت در نظام شبکه
  2. -     دارا بودن حداقل 3 سال کار در مرکز آموزش بهورزی
  3. -      اشتغال به کار تمام وقت در مرکز آموزش بهورزی در دو سال اخیر

ب: مدرک تحصیلی به ترتیب الویت :

  1. -     کارشناسی ارشد (کارشناس ارشد آموزش جامعه نگر علوم سلامت، کارشناس ارشد آموزش پزشکی، کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کارشناس ارشد آموزش سلامت، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، جمعیت شناسی و سایر رشته های علوم پزشکی) با پایه مدارک تحصیلی کارشناسی مندرج در بند 2
  2. -     کارشناسی ( کارشناس بهداشت عمومی با گرایش بهداشت خانواده و مبارزه با بیماری ها، بهداشت محیط و حرفه ای، پرستاری، مامایی )

 تبصره1 : ادامه اشتغال کاردان های بهداشتی که قبل از تصویب این آئین نامه حداقل به  مدت 5 سال با پست سازمانی به عنوان مدیر مرکز آموزش بهورزی انجام وظیفه نموده اند و خدمت آنان مورد رضایت باشدبلامانع است .

تبصره2 : ارجح است که مدیر مرکز از بین بانوان متعهد واجد شرایط انتخاب گردد.

تبصره3 : انتخاب مدیر، ارزشیابی و نظارت بر فعالیت او با مدیر شبکه  و کارشناس مسئول بهورزی استان است.

ماده 8: شرح وظایف مد یر مرکز

 

  • سرپرستی امور فنی و اداری مرکز
  • تهیه برنامه عملیاتی سالیانه مرکز آموزش بهورزی با همکاری مربیان
  • همکاری در تهیه و تنظیم بودجه مرکز و نظارت بر هزینه آن و پیگیری تامین اعتبار مورد نیاز مرکز
  • ابلاغ شرح وظایف کارکنان تحت سرپرستی
  • پی گیری تشکیل کمیته پذیرش بهورز شهرستان و انجام وظایف مربوط به دبیری کمیته
  • برنامه ریزی آموزشی با همکاری مربیان در هر پایه آموزشی و نظارت بر اجرای آن
  • نظارت بر نحوه تدریس مربیان و کنترل طرح درس روزانه , کلی ,  چک لیست آموزشی و ارزیابی آموزشی مربیان
  • مشارکت در آموزشهای نظری عملی و کار آموزی
  • نظارت بر طرح سوالات امتحانی و تصحیح اوراق و نظارت بر ثبت کارنامه و معدل گیری
  • برنامه ریزی و نظارت بر نحوه اجرای برنامه های امتحانی پایان هر پایه و امتحان نهایی
  • فراهم نمودن تسهیلات لازم برای آموزش نظری- عملی و کارآموزی از نظر تامین فضا و وسایل کمک آموزشی  با همکاری مرکز بهداشت شهرستان
  • پیگیری امور رفاهی فراگیران/کارآموزان بهورزی  
  • تشکیل شورای مربیان و تنظیم برنامه مدون برای برگزاری جلسات آن حداقل ماهی یک بار

 

  • نظارت بر رفتار و انضباط فراگیران و کارآموزان بهورزی در محیط مرکز و عرصه های کار آموزی با همکاری مربیان
  • نظارت برحسن انجام وظیفه مربیان و کارکنان , ارزشیابی سالانه آنان و برنامه های ارتقاء شغلی
  • برگزاری آزمون های ماندگاری اطلاعات جهت ارزشیابی برنامه های بازآموزی بهورزان با هماهنگی و مشارکت کارشناسان ستادی مرکز بهداشت شهرستان
  • تحلیل نتایج آزمونها و ارائه طرحهای مداخله ای آموزشی به منظور ارتقاء برنامه های آموزشی
  • برنامه ریزی جهت انجام نیاز سنجی آموزشی از بهورزان شاغل و مراقبین سلامت و اعلام نتایج به واحدهای ستادی
  • انجام وظایف مربوط به دبیری کمیته ی آموزش وبازآموزی
  • اجرای برنامه آموزش بدو خدمت نیروها با همکاری و هماهنگی با کارشناسان ستادی 
  • شرکت در جلسه نقل و انتقالات شبکه بهداشت به عنوان یکی از اعضای کمیته
  • نظارت و ارزشیابی دوره های آموزشی در حین اجرا و بعد از پایان دوره به منظور تجزیه و تحلیل و رفع نارسائی ها و بهبود و ارتقاء  برنامه های آموزشی
  • تامین منابع آموزشی براساس سرفصل دروس ازطریق واحدهای ستادی 
  • انجام وظایف مربوط به رابط فصلنامه بهورزشهرستان به عنوان یک رسانه در بازآموزی مداوم بهورزان
  • برنامه ریزی و نظارت جهت برگزاری مراسم بزرگداشت روز بهورز انتخاب بهورزان و مربیان نمونه و اعلام نتایج به مرکز بهداشت شهرستان
  • شرکت در جلسات شورای کارشناسی  مرکز بهداشت شهرستان و ارائه گزارش پیشرفت  برنامه های مرتبط با مرکز آموزش بهورزی
  • پیگیری تشکیل شورای بهورزی و انتقال مسائل و مشکلات بهورزان به رئیس مرکز بهداشت شهرستان و تلاش در جهت حل مشکلات آنها
  • مشارکت در پایش عملکرد کارکنان مراکز بهداشتی درمانی به اتفاق تیم کارشناسی
  • برنامه ریزی و نظارت مستمر بر نحوه عملکرد خانه های بهداشت دانش آموزی و آموزشی
  • ارسال نتایج گزارش بازدید مربیان به شبکه  بهداشت شهرستان و پیشنهاد تشویق و تنبیه کارکنان
  • مشارکت فعال در کمیته های علمی و اجرایی مرکز بهداشت شهرستان
  • همکاری با مرکز بهداشت در راه اندازی خانه های بهداشت آموزشی
  • ارائه نظر کارشناسی درخصوص موارد اداری مرتبط با بهورزان شاغل درصورت درخواست
  • مشارکت در پژوهش در عرصه های بهداشتی درمانی 
  • تنظیم برنامه های بازدید علمی فرهنگی اجتماعی برای فراگیران /کارآموزان بهورزی و مربیان
  • شرکت فعال دراجرای برنامه های ادغام یافته در نظام شبکه
  • مشارکت در برگزاری دوره های کارورزی، کارآموزی دانشجویان علوم پزشکی
  • انجام سایر امور محوله زیر نظر مسئول مافوق

 

 

 

 

ماده 9 : ضوابط انتخاب مربیان

 

  • مربیان از بین افراد معتمد و مورد تایید از نظر صلاحیت ها ی اجتماعی اخلاقی و علمی،توانمند و علاقه مند به امر آموزش با داشتن حداقل سه سال سابقه خدمت در واحدهای بهداشتی درمانی ترجیحا" روستایی و با نظر کارشناس مسئول بهورزی معاونت بهداشت انتخاب می شوند. افراد انتخاب شده می بایست  دوره ی مهارت آموزی مربی گری را به صورت تئوری ( کتاب خود آموز مهارت آموزی مربیان ) و عملی به مدت یک ماه در مرکز آموزش بهورزی طی نمایند.
  • تبصره1: عزل و جابجایی مربیان با نظر کارشناس مسئول آموزش بهورزی معاونت بهداشتی صورت می گیرد.
  • تبصره2: تخصیص پست سازمانی مربی منوط به اشتغال تمام وقت فرد حداقل به مدت دو سال درمرکز آموزش بهورزی ورضایت از خدمت نامبرده می باشد.
  • تبصره3: پست سازمانی  مربیان بهورزی که بیش از یکسال در مرکزآموزش بهورزی اشتغال دائم ندارند می بایست بلاتصدی و به افراد واجد شرایط اختصاص یابد.درصورت عدم رضایت از نحوه خدمت مربیانی که پست مرکز آموزش بهورزی را دراختیاردارند پس از طی مراحل قانونی پست آنان بلاتصدی ودرصورت لزوم در اختیار واجدین شرایط قرار می گیرد.

 

چارت تشکیلات آموزشی مرکز :

 

ردیف

عناوین شغلی

تعداد کارکنان آموزشی

1

کارشناس ارشد/ کارشناس بهداشت عمومی (با گرایش بهداشت خانواده )

2 نفر

2

 کارشناس ارشد/کارشناس بهداشت عمومی ( با گرایش مبارزه با بیماریها )

2 نفر

3

کارشناس ارشد /کارشناس بهداشت محیط و حرفه ای

1 نفر

4

کارشناس ارشد /کارشناس مامایی

1 نفر

5

کارشناس ارشد /کارشناس پرستاری

1 نفر

6

کارشناس آموزش و بازآموزی

1 نفر

 

تبصره 4 : برای تدریس دروس معارف، کامپیوتر و تربیت بدنی  و اخلاق اسلامی  و زبان اانگلیسی می توان از مربی خارج سیستم به عنوان حق التدریس استفاده نمود. 

 

ماده  10  : وظایف مربیان مرکز آموزش بهورزی

 

  • مشارکت در مراحل  پذیرش بهورز
  • همکاری با مدیر مرکز در تدوین برنامه ریزی آموزشی
  • مشارکت در اجرای برنامه های آموزشی کارکنان نظام سلامت
  • برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی دوره آموزش بهورزی بر اساس کوریکولوم آموزشی مطابق فصل سوم آیین نامه
  • تهیه طرح درس و چک لیست آموزشی و چک لیست ارزشیابی مهارتهای خروجی فراگیران/ کارآموزان
  • حضور فعال در روستاهای اصلی و اقماری به همراه فراگیران/ کارآموزان در برنامه های بازدید منازل و مراقبت های بهداشتی و غیره و ارائه گزارش به مدیر
  • شرکت در اجتماعات روستایی و جلسات شورای بهداشت به منظور توجیه و جلب مشارکت مردم در برنامه های بهداشتی
  • همکاری در تنظیم مدارک و پرونده آموزشی فراگیران/ کارآموزان و اوراق امتحانی و اسناد
  •  مشارکت در برنامه آموزش بدو خدمت کارکنان نظام سلامت
  • همکاری با مدیر مرکز در برنامه های ادامه تحصیل بهورزان (دیپلم کاردانش و ....)
  • حضور فعال در جلسات بازآموزی و نوآموزی برنامه های جدید نظام سلامت
  • همکاری در برنامه های بازآموزی از طریق فصلنامه بهورز و مشارکت در برگزاری آزمونهای فصلنامه
  • نظارت بر فعالیت بهورزان فارغ التحصیل همراه با تیم های کارشناسی مرکز بهداشت شهرستان
  • همکاری با مدیر دربرنامه ریزی و اجرای بازدیدهای علمی، فرهنگی، اجتماعی برای فراگیران/ کارآموزان
  • مشارکت فعال در جلسات شورای مربیان و ارائه راه حل در مورد مشکلات فردی و آموزشی فراگیران/ کارآموزان و همکاری درحل مشکلات فنی و اداری مرکز آموزش بهورزی
  • برنامه ریزی و نظارت بر خانه های بهداشت دانش آموزی و آموزشی
  • همکاری با مدیر مرکز در راه اندازی خانه های بهداشت دانش آموزی جدید
  • مشارکت درتهیه منابع آموزشی
  • همکاری در برگزاری جشن بهورزی و انتخاب بهورز نمونه
  • مطالعه و بررسی پیشرفت های علمی به منظور روز آمد کردن مواد آموزشی
  • همکاری با مدیردرخصوص مسائل انظباطی و اخلاقی فراگیران/ کارآموزان
  • معرفی فراگیران/ کارآموزان به مردم و شورای اسلامی روستا با همکاری مسئول مرکز خدمات جامع سلامت مربوطه
  • همکاری در اجرای برنامه آموزش بهورز ماما و ما ما روستا در مناطق خاص
  • مشارکت در اجرای  کارآموزی و کارورزی دانشجویان علوم پزشکی
  • انجام سایر امور به پیشنهاد مدیر مرکز

ماده  11 :  شورای مربیان

 

شورای مربیان بر اساس ضوابط و متشکل از اعضای زیر  تشکیل می گردد:

      • مدیر مرکز( رئیس شورا)
      • مربیان ( اعضاء ثابت)
      • سایر افرادی که حضور آنان در جلسه ضرورت داشته باشد بنا به مورد می توانند در جلسات شورای مربیان بدون داشتن حق رای شرکت نمایند.

 تبصره1 : یکی از اعضای ثابت به عنوان دبیر شورا انتخاب می شود.

تبصره 2 : جلسات شورای مربیان حداقل هر ماه یک بار تشکیل و درموارد لزوم بنا به پیشنهاد اعضاء جلسه فوق العاده برگزار می شود. حضور حداقل دو سوم اعضاء و رییس شورا برای تشکیل جلسات ضروری است .

تبصره3 : تصمیم گیری برای اخراج فراگیر /کار آموز بهورزی حتماً باید با حضور کارشناس مسئول آموزش بهورزی دانشگاه/دانشکده و مدیر شبکه بهداشت و درمان   با داشتن  حق رای  صورت گیرد .

تبصره 4- تصمیمات اتخاذ شده در جلسات شورا پس ازتنظیم صورت جلسه و امضاءکلیه اعضاء و ثبت شماره و تاریخ در دفتر، توسط مدیر مرکز به مرکز بهداشت شهرستان و در صورت نیاز به تشخیص شورا به فراگیر /کار آموز بهورزی  اعلام می شود .

  • پیگیری اجرای مفاد صورت جلسات به عهده رئیس شورا خواهدبود.

 

ماده  12 :  وظایف شورای مربیان

 

  • تصمیم گیری در مورد تشویق تنبیه , اخراج و نحوه ادامه تحصیل فرگیران / کارآموزان بهورزی  تغییر محل کارآموزی و ...
  • تصمیم گیری بمنظور راهنمایی در مورد حل مشکلات فردی و اجتماعی فرگیران / کارآموزان بهورزی
  • تصمیم گیری در مورد حل مشکلات فنی و اداری مرکز
  • ارزیابی عملکرد مرکز با توجه به نتایج ارزیابی ها از مهارتهای علمی و عملی فرگیران / کارآموزان بهورزی در خانه های بهداشت و برنامه ریزی برای ارتقاء عملکرد مرکز
  • تصمیم گیری در مورد انتخاب بهورز نمونه
  • تصمیم گیری در مورد نحوه آموزش و بازآموزی بهورزان شاغل و کارکنان نظام سلامت و سایر ارائه دهندگان خدمت
  • تصمیم گیری در مورد بازدید های علمی فرهنگی اجتماعی برای فرگیران / کارآموزان بهورزی
  • بررسی سایر مسایلی که نیاز به طرح در شورا داشته باشد بنا به پیشنهاد رئیس یا اعضاء شورا
  • برنامه ریزی و نظارت بر خانه های بهداشت آموزشی، پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت آموزشی

 

ماده 13 : کارکنان اداری

 

کارکنان اداری مورد نیاز مرکز آموزش بهورزی :

1- متصدی امور دفتری، بایگانی و ماشین نویس                 یک نفر

2-ناظمه اقامتگاه دختران                                                    دو نفر

3- ناظم اقامتگاه پسران                                                      دو نفر

4- سرایدار/ نگهبان                                                             سرایدارمقیم یک نفر در غیر اینصورت 3 نفر نگهبان

5- کارشناس کامپیوتر*                                                            یک نفر     

     6- راننده                                                                            دو نفر

        7- متصدی خدمات                                                             یک نفر

تبصره 1:  نیروهای مورد اشاره در ردیف های 6،4،3 و 7 از طریق نیروهای قرار دادی و شرکتی تامین شده و با نظارت کارشناس مسئول بهورزی حوزه معاونت بهداشت و مدیر مرکز آموزش بهورزی به کارگرفته شوند.

تبصره 2 : شهرستان می تواند در صورت تمایل نیروهای شاغل در حوزه مرکز بهداشت شهرستان  از آنان به عنوان ناظم/ ناظمه با رعایت کلیه ضوابط قانونی استفاده نماید.

*کارشناس کامپیوتر یک روز در هفته بر حسب نیاز از مرکز بهداشت شهرستان تامین می شود.

ماده  14 : وظایف ناظم/ ناظمه مرکز آموزش بهورزی

  • آشنا نمودن دانش آموزان با مقررات مرکز آموزشی، نظارت بررعایت شئون اخلاقی و اسلامی و موازین بهداشتی رسیدگی به وضعیت روحی فرگیران / کارآموزان بهورزی و حل اختلافات احتمالی آنان
  • نظارت و رسیدگی به امور داخلی خوابگاه
  • همکاری با مدیر مرکز آموزش بهورزی در تهیه و تنظیم برنامه های عبادی رفاهی فرهنگی اجتماعی و ورزشی فرگیران / کارآموزان بهورزی
  • تنظیم ساعات مطالعه مرور دروس روزانه نظارت بر استفاده از وسایل کمک آموزشی و اتاق درس عملی نمونه خانه بهداشت و....
  • نظارت بر عملکرد کادر خدماتی در ساعات غیر اداری
  • انتقال فراگیران/کارآموزان بهورزی به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت و یا مرکز اورژانس و بیمارستان در مواقع بروز حادثه یا بیماری
  • نظارت بر حضور و غیاب فرگیران/کارآموزان بهورزی در ساعات غیر اداری
  • انجام سایر امور محوله طبق دستور مقام مافوق

تبصره: برنامه کار ناظمه / ناظم براساس نیاز مرکز توسط مدیر تنظیم می شود.

 

ماده 15 : شرایط انتخاب ناظمه/ناظم

 

ناظمه و ناظم اقامتگاه از طریق نیروهای قراردادی و با در نظر گرفتن شرایط زیر انتخاب می شود:

1-داشتن صلاحیت اخلاقی، رفتاری واجتماعی با تائید هسته گزینش

2- داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم

3- حداقل سن 24 سال

4- موفقیت در مصاحبه که توسط مدیر مرکز آموزش بهورزی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان صورت می گیرد

 

تبصره:در صورت تمایل مربیان مرکز، می توان از آنان به عنوان ناظمه/ناظم اقامتگاه استفاده کرد.    

 

 

 

 

 

 

آخرین بروز رسانی : 1404/03/20